CD+DVD |
||||||
![]() |
||||||
22.06.2005 - Filmovat ve Zlíně? Za trochu jídla V ulicích města vznikají klipy k písním Honzy Surého
22.06.2005 - VERONIKA KAPITÁNOVÁ - Filmaři ve Zlíně: Je tady pohoda Hospodské songy písničkáře Honzy Surého budou provázet klipy všech filmových žánrů VÝCHODNÍ MORAVA DNES Zlín - Ve filmových ateliérech na zlínské univerzitě přešlapuje
několik lidí. „Jako první půjdeme točit jeden dlouhý záběr do ulic,“
vysvětluje mi autor scénářů ke klipům Evžen Gogela a ukazuje na
kameru s malým dřevěným rámem, prý pozůstatkem okýnka po Spejblovi a
Hurvínkovi. „Půjde o bezprostřední dění na ulici, které divák uvidí
jakoby z okna. Včera jsme něco podobného točili v hospodě přes
sklenici s pivem,“ přidává Libor Čevelík, toho času "holka pro
všechno". Na sobě má opasek se spoustou věcí, které při chůzi
legračně cinkají. V ruce drží stojan na kameru. „Člověk nikdy neví,
co budeme potřebovat," vysvětluje s úsměvem.
Je jedenáct hodin, v ulicích začíná pražit slunce. Štáb o čtyřech
lidech vyráží. Panuje veselá nálada.
Lidé, které kamera s okýnkem pozvolna snímá, reagují různě. Někteří
uhýbají a jakmile se dostanou ze zorného úhlu objektivu, udiveně se
ohlížejí. Děti mávají a jsou bezprostřední. „Děti jsou vždycky
nejlepší,“ kývá hlavou Gogela. Školáci se smějí a tlačí před
kamerou. Pak štáb uhýbá ze Školní ulice k trolejbusové zastávce.
„Natoč nějaké lidi, jak vystupují. Běž až ke dveřím,“ nabádá
kameramana Mirka Bláhu hlavní guru celého dění, režisér Ivan Bareš.
Do Zlína přijel z Prahy, kde připravuje pořad Reportéři ČT a řadu
dalších projektů. V obličeji má šibalský úsměv. Pozoruje davy
cestujících v trolejbuse a hodnotí: „Tady je to jiné než v Praze.
Tam už by nás lidi zasypali. Tady jsou zaražení.“
Štáb se vydává do květinářství, kde pracuje nějaká známá, pak na
tržnici, číhá u přechodů, míří na náměstí ke kašně. Kamera snímá
jeptišku, dvě policistky a pár se zmrzlinou. Ivan Bareš mizí v
hračkářství a vrací se s píšťalkou. „Já udělám rozruch a ty natáčej,
jak se lidé ohlížejí,“ posílá kameramana ke skupince mladých lidí.
Pak natáčejí i mě. Žádné protesty nepomohou. „Počkej, dostaneš krumpáč a budeš kopat. Však ony tě ty tvůrčí
myšlenky přejdou,“ směje se na Libora Čevelíka Evžen Gogela. Končí
tím debatu s režisérem Barešem o tom, jestli herce postříkat krví
jen na rukou, nebo zašpinit i jejich obličeje a kachličky na zemi.
Ivana Bareše hororové scény zjevně přitahují. „No jo, na světový
horor jsem psal i disertační práci,“ přiznává.
Po obědě natáčení pokračuje opět v ulicích Zlína. Mladá tanečnice
Bára se swalkmanem na uších nakonec nevrtí na univerzitní budově,
ale snaží se do tance zapojit mládež v přilehlém parku. Foto popis| V ZÁŘI REFLEKTORŮ. Písničky zlínského muzikanta Honzy Surého doprovodí patnáct velmi různorodých klipů. Většina z nich vzniká v těchto dnech velmi bezprostředně ve zlínských ulicích. Foto autor| FOTO: MAFA - LUBOMÍR ANČINEC 22.06.2005 - Klipy vyjdou na pár desítek tisíc
Nyní ale vzbudil velikou pozornost. Své písničky, ke kterým si sám skládá hudbu i texty, vydal na albu s názvem Nakloněná zem a poslal je několika agenturám. A ty se "chytly". Přišla nabídka natočit ke každé videoklip. „Shodou několika šťastných náhod tak můžu k písničkám natočit i videoklipy, dokonce ke každé něco. Navíc získám obrazový materiál, který se bude při koncertech promítat na pódiu za kapelou, a dokument s krátkým povídáním,“ říká nadšeně. „Bude to jednoduše takový projekt tři v jednom,“ dodává.
Foto popis| S KAMARÁDY. Honza Surý (vpravo) si projekt, který
vzniká ve Zlíně, pochvaluje. Navíc náklady podle něj nepřesáhnou
několik desítek tisíc korun. 22.06.2005 - Gogela: SuperStar je jako Baťa Zlín - Hudba Honzy Surého -to jsou prosté hospodské písničky. Jak je tahle muzika blízká scenáristovi Evženu Gogelovi? „Vyrostl jsem na rocku a metalu. Honzovy písničky jsou podobné. Přímočaré, upřímné, na nic si to nehrajou. A to mám rád,“ říká muž, který se kromě jiného podílel třeba na vzniku pohádky Z pekla štěstí II. * Co říkáte na texty jeho písniček? Jako textař píšu samozřejmě jinak. Ale tyhlety texty, to je prostě z něho. On tu muziku tak cítí, on ji tak zpívá. * Klipy k muzice se točí ve Zlíně. Vy jste Zlíňák a vybíral jste místa pro natáčení sám. Podle čeho?
* Chtěl byste v budoucnu zpracovat jiný příběh z literatury? Chtěl. Casanovovy paměti jako velkou historickou fresku, život skladatele Myslivečka, Masaryka a Kafkovy povídky. Kafka by měl vypadat úplně jinak, než jsou lidi zvyklí. Mělo by to být laděno do absurdního humoru, něco jako Život Bryana od Monty Pythonů. Už o to mají zájem Němci. * Co pohádky? Už jste točil se Zdeňkem Troškou Z pekla štěstí II. Tehdy mě Zdeněk Troška oslovil, protože už mu nestačil Drda a potřeboval druhý díl vymyslet jinak. Měl jsem v té době dvě malé děti, takže jsem to zkusil. Když děti to, co jsem napsal, bavilo, točili jsme to. Nestudoval jste dramaturgii. Jak to, že jste se dostal tak vysoko?Po vojně jsem přispíval do novin, ze střední školy jsem měl napsanou i knížku, která ale vyšla až předloni v Albatrosu, a nějaké básně. Pak mne seznámili se Zdeňkem Troškou. Snažil jsem se totiž napsat scénář k Čachtické paní, kterou on v té době taky zpracovával. O šest let později mi nabídl spolupráci na scénáři Z pekla štěstí II a Kameňácích. To už jsem pracoval v televizi a dělal Rady ptáka Loskutáka, Silvestr a SuperStar. * Co říkáte kritice druhého dílu, hlavně scénářů? To je jednoduché. Jednička byla úspěšná, protože byla nová. Nikdo nevěděl, co čekat. Navíc v ní účinkovala jiná moderátorská dvojice, ze které se během času podařilo udělat velice dobře komunikující dvojici. Druhý díl přišel moc brzo. Myslím, že by bylo lepší, kdyby začal až v září. Co se týče scénáře, dělali jsme maximum v rámci možností. SuperStar je jako Baťa. Lidé z týmu musejí vyrobit takovou botu, která se prodá. Není to bota jen pro mladé. Kdybychom mohli vymyslet originální botu, vypadalo by to jinak. Ale neúspěšná druhá SuperStar rozhodně nebyla. Pěvecky byla mnohem lepší. Navíc ji sledovaly dva až tři miliony lidí. Foto popis| Scenárista Evžen Gogela napsal scénář k pohádce i
SuperStar. |
||||||